T6. Robotica met Arduino
Je leert hoe je met behulp van toestandsgrammen kunt programmeren. Je gebruikt daarbij het Arduino platform.
Hulpmiddelen
We gebruiken in deze module de volgende tools:
Oefeningen
Arduino-lessen.nl, les 1 t/m 5
- Knipperende LED
- Knipperend LED op breadboard
- Fadende LED op breadboard met PWM
- Knippersnelheid regelen met potmeter
- LED schakelen met drukknop
- Afstand meten met ultrasoon sensor (geen toetsstof)
Zonder arduino-lessen.nl
- Grove I2C LCD met tekst en symbolen, zie uitlegvideo op deze pagina met libary “Grove-LCD RGB Backlight” (geen toetsstof)
- Passive speaker voor muziek, zie uitleg op https://docs.arduino.cc/built-in-examples/digital/toneMultiple (geen toetsstof)
Meer lessen Arduino-lessen (geen toetsstof)
Presentaties
Uitleg
Naslagwerken
- Microcontroller reader (alleen de paragrafen 1.1, 2.1 t/m 2.9, 3.2, 4.1 t/m 4.3, 5.1 t/m 5.6 en 6.4)
Leerdoelen voor de toets
Arduino
- Je kunt uitleggen wat een microcontroller is.
- Je weet wat de setup() en loop() functies in een Arduino sketch zijn.
- Je weet hoe je digitale en analoge poorten aanstuurt of uitleest
- Je weet hoe je delay() gebruikt en wat de voor- en nadelen van deze functie zijn.
- Je begrijpt wat de functie millis() doet.
- Je kunt de functie millis() gebruiken als vervanging van delay().
- Je weet hoe je een PWM signaal kunt creëren
- Je kunt uitleggen wat een PWM signaal is en kunt daarbij de term duty cycle correct gebruiken en uitleggen
- Je weet hoe een breadboard werkt
- Je weet hoe je een variabele weerstand aansluit op een analoge poort van Arduino
- Je weet hoe je een LED aansluit op een digitale poort van Arduino
- Je weet hoe je een knop aansluit op een digitale input poort van Arduino
- Je weet wat het verschil is tussen een sensor en een actuator.
- Je kunt een aansluitschema maken van een systeem dat beschreven is in een stuk tekst. Het aansluitschema bevat een Arduino, actuatoren en sensoren.
- Je kent de volgende datatypen: string, int, float, bool
- Je kunt Arduino code aanpassen om tot een gevraagde oplossing te komen.
- Je kunt korte programma’s maken die een knipperende LED, gedimde LED, knop en potmeter gebruiken.
- Je hebt voorkennis van programmeren op het niveau van de vierde klas.
Toestandsdiagrammen
- Je kunt aan de hand van een gegeven toestandsdiagram aangeven hoe een systeem zich gedraagt.
- Je kunt een toestandsdiagram maken van een systeem dat beschreven is in een stuk tekst.
- Je kunt een toestandsdiagram omzetten in Pseudocode.
- Je kunt pseudocode omzetten in Arduino-code.
Naslagmateriaal
Oefentoets
Een oefentoets voor deze module staat in Woots .